Una empresa público-privada gestionarà el cicle integral de l’aigua al Maresme
El Consell Comarcal del Maresme buscarà soci privat per crear una empresa que s’encarregui de la gestió integral del cicle de l’aigua, integrant els serveis que està prestant actualment i obrint la possibilitat a ampliar-los i crear-ne de nous amb l’objectiu que no es perdi cap gota d’aigua. De fet, la disponibilitat d’aquest recurs és una de les vulnerabilitats detectades al territori. Aquesta nova societat mixta serà amb majoria de capital públic (60%) i això, segons el president de l’organisme, Damià del Clot, els donarà més capacitat de control i de decisió. El Ple del Consell Comarcal del Maresme va aprovar aquest nou model de gestió amb els vots dels socis del Govern, Esquerra i Junts, l’abstenció de Cs i els vots en contra de la CUP, PSC i comuns.
El president del Consell Comarcal del Maresme, el republicà Damià del Clot, ha explicat quines funcions tindrà la nova empresa de gestió del cicle integral de l’aigua que entrarà en funcionament el 2024 coincidint amb la finalització de les concessions actuals per a l’abastament en alta al Maresme Nord i per al sanejament a un total de 28 municipis, exceptuant Tiana i Montgat.
Passem d’un cicle que no era complet, a la gestió integral de l’aigua a tot el territori (…) D’una empresa que gestionava l’abastament en alta i el sanejament, que era mixta amb una part molt petita del Consell Comarcal (20%) i un 80% d’una privada; revertim el model. En un 60% serà participat pel Consell Comarcal i el 40% restant per a un operador privat, que traurem a licitació properament (…) Tindrem major capacitat de control i de decisió.
L’empresa publico-privada assumirà els dos serveis que es presten actualment al Maresme – abastament en alta i sanejament – i es contempla, alhora, que pugui assumir el subministrament de l’aigua fins a l’aixeta de casa en aquells municipis que decideixen delegar-li la competència. Així mateix, a mitjà i llarg termini, es planteja que pugui implantar projectes encaminats al màxim aprofitament. Per exemple, consolidant les experiències de reutilització de les aigües tractades a les depuradores que es provarà a Mataró.
A partir que es vagin acabant serveis, és possible que s’abordin noves situacions al territori. És la voluntat de l’empresa. Però com a Consell Comarcal, com que no tenim competències, anem molt limitats en allò que ens delega la Generalitat o els ajuntaments. Si anem creixent i tendim a una empresa de 100% de capital públic podrem assumir més serveis dels que tenim ara.
La forma de gestió del nou servei es farà a través d’una empresa mixta durant un període de 15 anys i revisable a partir del desè. Damià del Clot explica que s’aposta per aquesta fórmula de col·laboració público-privada perquè l’organisme supramunicipal no té musculatura financera per assumir la inversió inicial, que es calcula a l’entorn dels 18 milions d’euros.
Com que no tenim l’estructura financera i tampoc ens la dona la capacitat impositiva dels ajuntaments, l’hem d’anar a buscar al soci privat. És la voluntat de finançar l’empresa, almenys durant els pròxims 10 anys, que ens porta a buscar un soci privat i començar a partir d’aquesta col·laboració público-privada.
Aquesta fórmula mixta de gestió del nou servei no ha convençut a l’oposició i els socis del Govern al Consell Comarcal del Maresme – Esquerra i Junts – es van quedar sols en la seva aprovació. Cs es va abstenir en la votació; mentre que el PSC, la CUP i comuns hi van votar en contra. El grup comarcal d’En Comú Podem ha emès un comunicat on es detallen un total de 17 motius que expliquen la seva oposició a la mesura. “Considerem que la millor fórmula és la de la Societat mercantil de titularitat 100% pública o de l’Entitat Pública Empresarial Local (EPEL)”, s’indica.
El republicà Damià del Clot també ha parlat a Ràdio Calella TV del vot discrepant de dos consellers del seu grup: el malgratenc Ramir Roger, que es va abstenir, i Carme Terradas, de Vilassar de Dalt, que hi va votar en contra.
Som un grup polític que entenem aquestes discrepàncies en la mesura que haguéssim volgut poder disposar d’una gestió 100% pública des del minut 1. Però una cosa és el que vols i l’altra el que pots fer quan et toca gestionar. Vam entendre perfectament aquestes dues discrepancies i les vam defensar.
Sobre la capacitat d’intervenir en la fixació de les tarifes domèstiques per esmorteir pujades com les previstes per aquest 2023 com a conseqüència de l’increment de la factura elèctrica, Damià del Clot es mostra prudent:
La majoria pública farà que hi hagi més control a l’hora de fixar les tarifes i és possible que es puguin revertir situacions en què el cost podria ser més elevat. No puc avançar com seran les tarifes, perquè va per llarg, però sí hi haurà major capacitat de control.
En el cas de Calella, i com a conseqüència de l’increment de la factura energètica que s’ha repercutit en el servei de subministrament en alta, el consell d’administració de Gestaigua va aprovar una pujada del 17% del rebut per aquest 2023, tot i que encara no s’ha aplicat perquè està pendent de la ratificació del Ple Municipal.