430 milions d’euros per millorar la mobilitat a la comarca
Llum verda al Pacte per a la Mobilitat Sostenible del Maresme. Totes les forces polítiques amb representació al Consell Comarcal van aprovar divendres aquest pacte que planteja 32 actuacions encaminades a millorar la mobilitat de la comarca en els pròxims cinc anys i que requerirà una inversió de 430 MEUR. El nou pacte vol adaptar el territori a la nova mobilitat que esdevindrà a partir del 31 d’agost del 2021, amb la finalització de la concessió de la C-32 i quan s’elimini definitivament el peatge més antic de l’estat. Els principals objectius seran garantir la connectivitat de tots els pobles amb l’autopista, millorar la xarxa local, transformar l’N-II en una via cívica, fomentar el transport en bicicleta o a peu i millorar l’oferta i el temps de viatge del transport públic. Des de la Coordinadora, Preservem el Maresme, celebren el Pacte, però el veuen insuficient.
El Pacte per a la Mobilitat Sostenible del Maresme serà el full de ruta a seguir en els 5 anys vinents amb el consens de les administracions i el territori.
Pel que fa a la finalització de la concessió del peatge, tot fa preveure que la Generalitat acabarà implementant el sistema tarifari de vinyeta. La vinyeta és una nova taxa que el govern català vol implantar per accedir a vies d’alta capacitat. A diferència dels peatges, la vinyeta no fa pagar en funció del quilometratge, sinó que es tracta d’una tarifa plana que hauria de pagar tothom que fes ús. El nou Pacte per a la Mobilitat Sostenible també té per objectiu pacificar l’N-II, una altra reivindicació històrica de la comarca.
El Pacte també recull augmentar la capacitat dels trens amb combois més llargs, més freqüències de pas i ampliar el transport públic per carretera amb la millora del servei Exprés. Per fer totes aquestes actuacions el Pacte preveu una inversió de 430,7 MEUR en els pròxims cinc anys. D’aquests, 240 MEUR els hauria d’aportar la Generalitat i els altres es finançarien a través d’altres administracions.